Infolinia
sprzedażowa

+48 22 561 71 81

Centrum
obsługi kierowców

+48 71 3 777 555

Carefleet
Assistance 24h

+48 22 543 66 66

Autoryzacje napraw
w warsztatach

+48 71 3 750 750

Zasady bezpiecznej i ekonomicznej jazdy

Poniżej przedstawiamy podstawowe zasady bezpiecznej i ekonomicznej jazdy samochodem.

PRZYGOTOWANIE DO PODRÓŻY

  • czyste szyby, lusterka, reflektory,

  • właściwe ciśnienie w oponach,

  • ładunek odpowiednio rozłożony i zamocowany,

  • nieprzekraczanie dozwolonej ładowności pojazdu.

BEZPIECZNA PODRÓŻ

  • zawsze zapięte pasy bezpieczeństwa,

  • poprawne trzymanie kierownicy – ręce lekko ugięte w łokciach, 

  • zachowanie bezpiecznej odległości od pojazdu, za którym jedziemy; zaleca się odstęp w metrach odpowiadający połowie prędkości, z jaką jedziemy,

  • dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze; droga hamowania samochodu osobowego jadącego z prędkością 90 km/h do 0 km/h to około 60 m przy suchej asfaltowej nawierzchni,

  • dzieci przewożone w odpowiednim foteliku,

  • przerwy podczas długiej podróży; zaleca się 15 minut odpoczynku po 2 godzinach jazdy samochodem,

  • niespożywanie alkoholu przed podróżą oraz w jej trakcie.

JAZDA EKONOMICZNA

  • płynna jazda, zachowanie stałej prędkości,

  • zmiana biegów przy 2500 – 3000 obrotów / minutę lub zgodnie ze wskazaniem komputera,

  • hamowanie silnikiem; jazda na luzie powoduje większe zużycie paliwa,

  • jazda na najwyższym możliwym biegu, na niskich obrotach,

  • wyłączenie silnika podczas czas postoju. 

AQUAPLANING - JAK UNIKNĄĆ

Aquaplaning, czyli poślizg hydrodynamiczny:

jest to zjawisko utraty przyczepności na mokrej nawierzchni. Innymi słowy, gdy wjedziemy w kałużę/koleinę wypełnioną wodą ze zbyt dużą prędkością, wówczas rowki bieżnika naszej opony nie będą w stanie jej wypompować. Część wody pozostanie pomiędzy asfaltem a oponą i utworzy tzw. film wodny, czyli warstwę działającą jak lodowisko polane wodą. To moment, w którym pojawia się aquaplaning.

Aquaplaning - czy to mnie dotyczy?

Jeśli jesteś kierowcą to oczywiście, że tak. Jeśli mamy do czynienia z wodą oraz z prędkością wówczas powinniśmy spodziewać się, że prędzej czy później spotkamy się twarzą w twarz z aquaplaningiem.

Mamy więc kałużę i nie musi to być głęboka kałuża. Zawsze możemy próbować ją wcześniej ominąć co niestety w polskich realiach drogowych (dziury i koleiny w jezdni) może być trudne.
Mamy też prędkość. Również w tym przypadku nie musi to być duża prędkość.
I mamy trzeci element, który w największym stopniu odpowiada za pojawienie się aqualpaningu. Jest nim stan naszych opon!
Popatrzmy więc na bieżnik naszych opon, na rowki znajdujące się na czole bieżnika i potraktujmy je jak zbiornik na wodę. Ile tej wody zmieści się w tych rowkach, ile z niej wypłynie. A gdy zastanowimy się nad naszą prędkością?
Aby przybliżyć tą zależność wyobraźmy sobie, że na kałuży o głębokości tylko 1 mm z prędkości 80 km/h hamują dwa identyczne samochody. Jeden z nich z nowymi oponami (8mm głębokości bieżnika) zatrzymuje się tuż przed przejściem dla pieszych, drugi zaś z oponami jeszcze dopuszczonymi do ruchu jednak mocno zużytymi (1,6 mm) wpada na przejście z prędkością około 45 km/h!
Głębokość rzeźby bieżnika to jednak nie wszystko na co mamy wpływ.

Bardzo istotnym, a może nawet najważniejszym elementem jest właściwe ciśnienie powietrza w naszych kołach.
Gdy nasze opony posiadają właściwe ciśnienie (dla przykładu 2,0 Bar) wówczas przyczepność do nawierzchni, a tym samym zdolność do optymalnego odprowadzenia wody spod koła wynosi 100%.
Gdy jednak ciśnienie nieznacznie spadnie (1,5 Bar), co jest przy tych wartościach trudne do oceny bez ciśnieniomierza wówczas przyczepność oraz zdolność do odprowadzania wody spada do 50%.
Gdy jednak w naszej oponie jest tylko 1,0 Bar wówczas jej przyczepność spada do 25 %.
A zatem niezależnie od warunków w jakich podróżujemy, niezależnie od dróg po jakich jeździmy, postarajmy się zadbać o stan naszych opon oraz samochodu, aby zminimalizować niebezpieczeństwo pojawienia się aquaplaningu.

Gdy jednak już się pojawi?
Złota zasada brzmi: puść gaz, nie wykonuj gwałtownych ruchów na kierownicy, a najlepiej pozostaw ją w tej samej pozycji.
Odpuszczenie gazu uruchomi hamowanie silnikiem, a więc dociążenie przedniej osi, która jako cięższa szybciej odzyska przyczepność z nawierzchnią. Moment odzyskania przyczepności może być dość gwałtowny, dlatego koła powinny pozostać w podobnym położeniu, aby w momencie odzyskania przyczepności nie doprowadzić gwałtownej zmiany toru jazdy.


tekst: Mirosław Gumula - SJS S.A.